Welke verkeersbronnen « pakken » de conversie van Admarkt af?

Er is eerder uitgelegd hoe je in Google Analytics terug kan vinden of Admarkt meer een ondersteunende verkeersbron of de laatste verkeersbron is. Daaruit bleek dat de standaard rapportage alle waarde toekent aan de laatste verkeersbron via welke een bezoeker op uw website is gekomen. Hierdoor worden alle transacties en omzet aan de laatste verkeersbron toegekend.

Mocht Admarkt bij jou ook een voornamelijk ondersteunende verkeersbron zijn, dan is het interessant om te kijken welke verkeersbronnen de conversie toegekend krijgen. Dit staat in het rapport “Beste conversie paden” (Conversies > Multi-channel trechters > Beste conversiepaden). In dit rapport moet u de optie “Bron/mediumpad” kiezen. U ziet dan een rapportage zoals in het onderstaande voorbeeld:

verkeersbronnen-1

Figuur: Voorbeeld van een beste conversiepad rapportage in Google Analytics

Deze rapportage toont standaard alleen die paden van 2 bezoeken of meer. Dus bezoekers die bestelden in hun eerste bezoek staan niet in die rapportage. Het kan dus zijn dat de getallen lager zijn dan in het standaard verkeersbronnen rapport. Indien je die bezoeken ook wilt zien moet je de padlengte (bovenaan de pagina) op “Alle” zetten.

Om alleen de paden te zien waar Marktplaats een rol in speelde hebben we gefilterd op “marktplaats”. We zien nu 6 beste conversiepaden waar Admarkt een rol in heeft gespeeld. Bij de eerste 3 is de laatste verkeersbron Direct verkeer. Deze worden in het standaard verkeersbronnen rapport al toegekend aan Admarkt. De vierde komt een bezoeker als eerste via Admarkt op de website en later via de organische of gratis zoekresultaten. Deze bestelling zal Google Analytics in het standaard verkeersbronnen rapport toekennen aan de organische zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor regel 5. Het 6e beste conversiepad wordt weer toegekend aan marktplaats. Uit deze rapportage blijkt dus dat alle conversies die niet aan Admarkt worden toegekend, aan de organische of gratis zoekresultaten worden toegekend. Soms spreekt men ook wel dat de organische of gratis zoekresultaten de conversie “afpakken” van Admarkt.

Heeft bovenstaande uitleg geholpen?

Dat vinden wij jammer! Heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?