Na het schrijven van een advertentietitel, voeg je zoveel mogelijk (maximaal 8) foto’s van je product toe.
Fototips:
- Meer foto’s zorgen voor een beter beeld van het product voor een potentiële koper en zal de kans op verkoop verhogen.
- Foto 1 wordt getoond in de resultatenlijst en moet een compleet beeld geven van het product. Dit is van belang voor de eerste impressie.
- Voeg extra foto’s van belangrijke details van het product toe.
- Gebruik geen speciale filters, zoals Instagram. Een ‘opgeleukte’ foto kan de koper teleurstellen als hij het product in het echt ziet.
- Probeer altijd uitgezoomd te fotograferen. Dat is meestal het beste voor de kwaliteit.
- Neem een zo klein mogelijk diafragma indien mogelijk, en belicht lang. Zo krijgt je superscherpe foto’s!
- Denk aan een goede achtergrond:
- Bij een witte achtergrond leidt niks af en springt het product er echt uit. Let op: dit kan ook afstandelijk en saai lijken. Gebruik dan een warmere achtergrond, zoals hout.
- Een huiselijke achtergrond, zoals bloemetjesbehang, is ideaal voor bijvoorbeeld meubels en woonaccessoires. Let op: indien te druk kan het ook afleiden!
- Gebruik geen rommelige achtergronden, zoals een schuur, werkplaats. Dat lijkt snel onprofessioneel of rommelig. Of het moet perfect bij het product passen.
- Denk ook eens aan een felle achtergrondkleur: rood, magenta of blauw, zolang het maar opvalt!
- Stel de belichting goed in:
- Fotografeer met het licht in de rug. De foto is daardoor scherp en goed belicht. Wel is er dan weinig schaduw zichtbaar, waardoor de diepte een beetje wegvalt.
- Bij een boek kun je er voor kiezen om het licht schuin op het boek te laten vallen, de foto heeft dan voldoende belichting, de schaduw is duidelijk en hierdoor de foto zelf ook.
- Let op: fotografeer liever niet tegen het licht in. De omgeving wordt overbelicht en het product onderbelicht, waardoor een potentiele koper het product niet goed ziet.
- Kies een juist perspectief:
- Recht van voren werkt meestal het beste, voor een mooie totaalfoto die het product goed laat uitkomen.
- Van boven, onderen of opzij en dichtbij zo kun je details duidelijk te maken.
- Denk ook eens aan het gebruik van het product:
- Als je een product verkoopt waar handelingen bij horen, laat dan in een foto zien wat dat is.
- Je ziet vast wel eens een foto waarbij er een euro of pen naast het voorwerp ligt. Dat is niet zomaar. Daarmee maak je namelijk de grootte van uw voorwerp duidelijk.
- Verkoop je kleding? Gebruik bijvoorbeeld een kledinghanger om het ergens aan te hangen. Dat is niet alleen mooier, de vorm van de kleding is ook sneller duidelijk.
- Heb je een mooie fysieke winkel, laat die dan ook zien!
Voorbeelden:
Zoekterm: Ibanez Elektrische gitaar
- Totaalfoto
- Detailfoto’s
- Extra foto’s. Daarnaast kan in dit voorbeeld een foto van de gitaar in de winkel, omgeven door andere gitaren en gitaarversterkers het beeld versterken. Foto’s van de winkel kunnen tevens waarde toevoegen, indien de adverteerder daadwerkelijk een fysieke winkel heeft.