Om te bepalen welke termen de marktplaats bezoeker gebruikt bij een zoekopdracht, kun je gebruik maken van de volgende mogelijkheden.
1. Gebruik de zoekbalk van Marktplaats of Google.
Type bijvoorbeeld in het zoekveld van Marktplaats.nl de productomschrijving, naam of een andere belangrijke term uit je advertentie in:
Marktplaats geeft vervolgens een lijst van gerelateerde termen, deze gerelateerde zoektermen kan je gebruiken in je advertentie. Ook kun je de suggesties gebruiken die je hebt ingetikt bij Google.
Daarnaast geeft Google aan het einde van de pagina met zoekresultaten nog een aantal suggesties, met gerelateerde zoekopdrachten.
2. Gebruik zoekwoordentools
Zoekwoordentools zijn een extra hulp voor nieuwe zoekwoordsuggesties. De meest gebruikte zoekwoordentools zijn:
- Google zoekwoordenplanner. Dit is een gratis hulpprogramma van Google, hiervoor dien je wel een (gratis) account aan te maken als je die nog niet hebt.
- Ubersuggest. Dit programma is gratis en je hebt geen inlog nodig. Met het gebruik van Nederlandse zoekwoorden krijg je een grote selectie aan suggesties.
- Wordtracker. Dit is een veelgebruikte tool die je een week lang gratis kunt uitproberen.
3. Kijk goed naar je concurrent
Wanneer je naar concurrenten kijkt met soortgelijke productadvertenties kun je veel inspiratie opdoen.
Nu je hebt gekeken naar de meest gebruikte zoektermen, is het vervolgens verstandig om deze termen specifiek te gebruiken in de titel van je advertentie. Op Marktplaats zal er veel op deze termen gezocht worden en zal je advertentie relevanter zijn ten opzichte van de meest belangrijke zoekterm(en). Daarnaast kunnen deze zoektermen ook in de advertentietekst verwerkt worden, wat op Marktplaats alleen resultaat zal tonen wanneer de optie “Zoek in titel en beschrijving” door de gebruiker wordt aangevinkt.