Een gebruiksvriendelijke navigatie

Als mensen weten wie je bent en wat je doet, willen ze daarna iets gaan doen. Daarvoor hebben ze goede richtingaanwijzers nodig, jouw navigatie naar de onderliggende website structuur.

Is de hoofdnavigatie duidelijk vindbaar en begrijpbaar?

Iedere website heeft sinds er browsers zijn een hoofdnavigatie gehad, die van jou moet dat ook hebben. Dit is de meest belangrijke navigatie van een website. Deze moet gebruiksvriendelijk zijn zodat een bezoeker snel kan vinden wat hij of zij zoekt. Ook moeten er belangrijke zoekwoorden in staan, zodat een bezoeker via een zoekmachine de website kan vinden. Maak de hoofdnavigatie herkenbaar, liefst op een duidelijke, makkelijk te vinden plek. De beste twee plekken zijn horizontaal boven de content of links naast de content. Als je meerdere navigatie-gebieden hebt, maak duidelijk waarom die er zijn en waarom ze verschillend zijn. Zorg er ook voor dat de navigatielabels duidelijk en kernachtig zijn. Zeg dus niet “Communiceer met ons excellente team”, “Contact” of “Klantenservice” is veel beter. De hoofdnavigatie moet kernachtig zijn en aansluiten hoe de bezoeker denkt en dingen benoemt.

Is het makkelijk om op producten te filteren en sorteren?

Een bezoeker die via een Admarkt-advertentie in de webwinkel komt kan ook interesse hebben in andere producten. Daarom is het belangrijk om op basis van product, merk, prijs en kleur te kunnen filteren. En wanneer er een keuze is gemaakt voor prijsrichting, is het ook fijn om de resultaten te kunnen sorteren op relevantie of prijs van hoog naar laag, of andersom.

Zijn het aantal menu-items en linkjes “redelijk”?

Een uitgebreide navigatie kan goed werken voor een bezoeker die specifieke wensen heeft, maar je kunt ook teveel opties bieden. Dan kan het gebeuren dat een bezoeker niet snel een bepaald product kan vinden. Voeg altijd een zoekbalk toe om het zoekproces zo snel mogelijk te laten verlopen. Als je een zoekmachine in jouw webwinkel hebt, zorg dan dat die makkelijk te vinden is en op een prominente plek staat, bijvoorbeeld rechts bovenaan. En noem het gewoon zoeken.

Linkt jouw logo naar de homepage? En is er een home-knop?

Een bezoeker verwachte dat logo’s linken naar de homepage. Voor de mensen die dat (nog) niet weten voeg je ook een “home”-knop toe.

Zijn linkjes makkelijk te herkennen?

Ook sinds er browsers zijn, zijn linkjes onderlijnd en blauw. Je kunt daar best creatief mee omspringen, maar denk er aan dat ze opvallen, zodat bezoekers er niet naar hoeven te zoeken.

Maak je gebruik van broodkruimels, oftewel breadcrumbs?

Door een bezoeker te laten zien waar hij of zij zich binnen een website bevindt en hiermee kan een bezoeker een aantal stappen terug naar eerdere pagina’s die zijn bekeken in het proces.



Heeft bovenstaande uitleg geholpen?

Dat vinden wij jammer! Heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?