Is jouw website snel genoeg, laden de pagina’s snel genoeg?
Alles langer dan 2 seconden vinden bezoekers vervelend, en toon bij langere laadtijden dat er altijd bij: creditcard controle kan meer dan een minuut duren, of toon een “laadbalk” of andere geruststellende tekst. Als een pagina te langzaam laadt, verlaten bezoekers de website. Ja, veel mensen hebben snel internet, maar dat verlaagt nog meer de tolerantie voor langzame sites.
Is er genoeg contrast tussen de tekst en de achtergrond?
Donkergrijs op lichtgrijs mag er stylish uitzien, maar wel erg slecht leesbaar. Ogen monitoren lichtinvalverschillen enorm, dus houd het contrast hoog. Saai wellicht, maar zwart op wit is altijd nog het beste in de meeste gevallen.
Kun je het font makkelijk lezen? Is de regelspatiëring ok?
Een groter font levert meer conversie op! Kleine fonts zijn op veel schermen (hoog resolutie, mobiel) slecht te lezen, en frustratie leidt tot afhakers. Bijkomend voordeel: door een groter font te gebruiken kun je minder tekst kwijt en zul je moeten slijpen aan je teksten tot het broodnodige. Voor de regelspatiëring geldt 1 regel: witruimte is onze beste vriend!
Gebruik je geen flash of andere “vreemde” add-ons, of heel weinig en alleen echt noodzakelijk?
Hoe mooi jouw website er ook uitziet: mensen gaan echt niet 5 minuten wachten tot alle plug-ins of animaties zijn geladen. Gebruik het alleen als het écht noodzakelijk is en leg het dan uit dat het langzaam of vreemd is. Gebruik altijd HTML5/CSS3/Javascript: bijna altijd voldoende voor heel mooie, goed werkende sites.
Hebben al jouw images de juiste ALT Tags?
Niet alleen essentieel voor mensen met een visuele handicap, maar ook van levensbelang voor zoekmachines. Zeker als het items zijn die benodigde zijn voor de navigatie of begrip van het product of de dienst.
Heeft jouw website een goede Not-found/404 pagina?
Het kan voorkomen dat een linkje niet werkt of de bezoeker een verkeerde / oude URL intoetst. Een witte 404 pagina zal de bezoeker zeker laten verdwijnen, dus vul die pagina met mea-culpa’s, en een duwtje in de richting van de jouw favoriete content / conversie.