Een sales funnel, dat naar het Nederlands vertaald ‘verkooptrechter’ betekent, is een manier om bezoekers die op je website komen te verleiden tot het kopen van jouw product. En net zoals een trechter begint het heel breed, dit staat voor alle bezoekers van je website, en wordt steeds smaller, dit zijn de bezoekers die daadwerkelijk een aankoop doen. Met een goede sales funnel zorg je voor een duidelijk verkoopproces, waarmee je een potentiële klant in het gehele aankoopproces helpt om een aankoop te doen. Een koper heeft misschien meer informatie nodig dan alleen de noodzakelijke productinformatie. Hier wat tips.
Heb je een “sales funnel” opgezet?
Ook een winkelverkoper roept niet meteen bij binnenkomst van een klant “Wil je het product meteen afrekenen?”. Nee, er wordt gevraagd wat het probleem is, wat de winkel voor oplossingen kan bieden en welke het beste passen bij de klant. Ook online moet je zo een verkoopverhaal gaan opzetten.
Ga in vijf stappen naar het einddoel:
Stap1. Zorg voor een zo groot mogelijk relevant publiek: Geef gratis advies voor een probleem via een blog, een video of gratis rapport of e-book.
Zorg ervoor dat je online makkelijk gevonden kunt worden. Dit kan natuurlijk met (Admarkt) advertenties, maar ook door het schrijven van blogs of een e-book omtrent het product dat jij verkoopt. Zo maak je van jezelf een expert en zullen bezoekers doorklikken naar je website.
Stap 2. Vraag je oriënterende bezoekers actief om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.
Wanneer je meer bezoekers naar je website trekt met het verstrekken van informatie via bijvoorbeeld blogs, probeer ze dan te binden aan je website. Vraag ze actief om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Een goede reden kan zijn om bijvoorbeeld dat gratis e-book te ontvangen. Vertel er altijd duidelijk bij wat je met de gegevens van de potentiële klant doet.
Stap 3. Geef nog meer informatie (video, voorbeelden) via de nieuwsbrief.
Denk aan vergelijken van producten, vergelijking met concurrenten, uitgebreide uitleg (tekst/video) wat je product/dienst biedt, etcetera. Geef de bezoekers geen reden om weg te gaan. Ook als een aspect van het aanbod gelijk of minder is dan die van de concurrent, kunnen je die compenseren met bijvoorbeeld betere service, groener, persoonlijk advies of andere plussen. En zelfs het toegeven van tekortkomingen ten opzichte van de concurrentie maakt jou alleen maar betrouwbaarder!
Stap 4. Heb je een potentiële koper voldoende informatie gegeven? Doe een aantrekkelijk aanbod en zorg voor een lage drempel om de aankoop te doen.
Beschrijf in jouw call-to-action expliciet wat iemand gaat ontvangen als je er op klikt en gebruik schaarste. Denk aan “Nog maar 3 in voorraad”, “Alleen deze week”, etc.
Stap 5. Zorg dat een koper een review achterlaat, om nieuwe bezoekers te overtuigen.
Kunnen bezoekers hun aankoop of een product liken op sociale media? Wordt er genoemd hoeveel mensen het product al gekocht hebben? Zijn er testimonials van gebruikers? Gebruik je een mechanisme om je pagina te delen met anderen of te bewaren voor later? Voorbeelden zouden zijn: een twitter retweet-knop, mail het naar iemand (jezelf) of een facebook share. Je mag “Ja” kiezen als je dat op de bedankt-pagina doet.